Voor cliënten met dementie is een hulp in de huishouding veel meer dan iemand die hen af en toe komt ondersteunen in de huishouding. De hulp is een bekend gezicht, een gesprekspartner, een luisterend oor en een belangrijke schakel tussen de cliënt en zijn of haar netwerk.
De hulpen voor cliënten met dementie hebben allemaal de cursus Samen Dementievriendelijk gevolgd bij Alzheimer Nederland. Bij ons staan drie kernpunten centraal bij de thuishulp voor deze cliënten: mensen in hun waarde laten, duidelijke afspraken en waar nodig snel kunnen schakelen.
Mensen in hun waarde laten
De realiteit dat er bij hen sprake is van dementie, vinden veel mensen moeilijk om onder ogen te zien. Acceptatie van een toenemende hulpvraag door de dementie is dan ook vaak een gevoelig onderwerp. Soms leidt dit er zelfs toe dat mensen weigeren de hulp te accepteren die wél duidelijk nodig is. De behoefte om zelf de regie te bewaren speelt daarbij een belangrijke rol.
We kijken per cliënt hoe we hem of haar in hun waarde kunnen laten. Misschien kan iemand nog wel zelf de was vouwen en kunnen we zo een gevoel van zelfstandigheid creëren. Ook al gaat het misschien sneller wanneer de hulp dit soort taken oppakt, het is belangrijker om de cliënt zijn of haar eigenwaarde zo veel mogelijk te laten behouden.
Duidelijke afspraken
Juist wanneer er dementie is vastgesteld, is de behoefte aan duidelijkheid en structuur groter dan ooit. Om onnodige verwarring te voorkomen wijzen we een vaste hulp aan die op vaste tijdstippen langskomt. De huishoudelijke taken die de hulp uitvoert leggen we vast en we kijken of er taken zijn die de cliënt zelf, al dan niet onder begeleiding, kan oppakken om het gevoel van eigenwaarde te bewaren.
Samen met de naasten en eventueel de cliënt zelf spreken we ook af wat we doen bij bijzonderheden. Wanneer moet de hulp contact opnemen met een naaste?
Wat doen we als de hulp door ziekte of verlof even niet kan komen? Zo weten alle betrokkenen zoveel mogelijk waar ze aan toe zijn.
Snel schakelen
Waar mogelijk werken we aan de hand van duidelijke afspraken en structuren. Toch kan het soms gebeuren dat dit niet lukt. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat de hulp voor de deur staat, maar de cliënt hem of haar niet herkend en niet binnen wil laten. Het komt ook voor dat de cliënt ineens ergens boos om wordt of juist heel verdrietig. Daarom is het ontzettend belangrijk dat de hulp snel kan schakelen, de cliënt gerust kan stellen en de juiste aanpak per situatie kiest.
De hulp ziet een cliënt met veel regelmaat en kan veranderingen daarom goed oppikken. Merkt de hulp bijvoorbeeld achteruitgang bij de cliënt en is er vermoedelijk meer ondersteuning nodig? Dan kaart de hulp dit aan bij de planners van Hulp in Gelderland, waarna we contact opnemen met een naaste of andere hulpverlener.
Ziet de hulp tekenen die erop duiden dat de cliënt zich eenzaam voelt? Ook dan wordt aan de bel getrokken. We kijken per bezoek wat onze cliënt nodig heeft, op de korte én lange termijn.